Case: Bändilinja verkossa

Otavan Opiston Bändilinja on lukuvuoden kestoinen (33 ov) vapaan sivistystyön pitkä linja. Bändilinjan tavoitteena on antaa opiskelijalle kuva bänditoiminnan keskeisistä osa-alueista ja vahvistaa opiskelijan osaamista hänen itse asettamiensa tavoitteiden mukaisesti. Bändilinja antaa opiskelijalle valmiuksia alan jatko-opintoihin ja toisaalta välineitä oman musiikillisen harrastuneisuuden syventämiseen ja hyödyntämiseen eri aloilla. Opintovuosi jakautuu neljään projektiin, joista kukin voidaan suorittaa itsenäisenä kokonaisuutena. Opintoihin sisältyy lisäksi opintojen ohjausta, soitinohjausta, musiikin teoriaa ja musiikkitietoa sekä valinnaiskursseja. Projektit ovat: 1) Bändi keikkakuntoon, jossa keskeisenä tavoitteena on täyspitkän keikkasetin harjoittelu ja esittäminen projektin päätteeksi sekä sisältöinä bändisoittamisen perustaidot ja tarvittavan teknologian perusosaaminen, 2) biisinteko ja äänityö, jossa keskeisenä tavoitteena on oman biisin tekeminen ja äänittäminen sekä sisältöinä biisinteko ja studiotyön perusosaaminen, 3) elävänä estradille, jossa toteutetaan rockmusikaali sekä 4) lopputyö/promopaketti, johon sisältyy lopputyön lisäksi omaan osaamisen markkinointi.

 Bändilinjan verkkoympäristöt

  • otavakampus.ning.com
  • Rockway.fi
  • edelfoi.fi
  • bandilinja.fi
  • skype
  • youtube.com
  • facebook.com

Monta ympäristöä – Miksi?

Vapaan sivistystyön koulutusten lähtökohtia ovat omaehtoinen oppiminen, yhteisöllisyys ja osallisuus. Bändilinja rakentuu projekteista, joissa tavoitteena usein on yhteisöllinen tuotos, ei yksittäisistä formaaleista kursseista. Olemassa olevat verkkoympäristöt on rakennettu usein formaalin koulutuksen tarpeisiin ja eivät sellaisenaan sovellu vapaan sivistystyön koulutukseen. Koska yhtä ei ole, täytyy rakentaa itselle soveltuva kombinaatio monesta. Mutta sellaistahan on tämän päivän mediankäyttökin (älypuhelin, tabletti, tietokone, televisio, sanomalehti…). Myös formaali koulu yrittää murtautua ulos luokkahuoneesta ja oppiminen tapahtuu muuallakin kuin koulun seinien sisäpuolella. Tulevaisuudessa tavoitteena on monimuotoinen Bändilinja, jossa verkko on luonteva osa arkea, kuten Bändilinjan opiskelija kommentoi kompetenssiarvioinnissa seuraavasti:

 “Internet on hyvin tehokas väline uuden oppimiseen. Esim. Youtube on täynnä kaikenmoisia opetusvideoita joita on helppoa ja ilmaista hyödyntää. Olen siinä iässä että kaikki nämä some-jutut ovat tulleet väkisinkin hyvin tutuksi ja uskon että niin melko suurella osalla ikäisiäni. Itse hyödynnän näitä työkaluja juuri uuden oppimiseen ja markkinointiin.”

Verkkoympäristöjen kuvaukset ja käyttötarkoitukset

 1) Otavakampus

Tietoa ympäristöstä

Otavakampus on Bändilinjan tärkein tiedotuskanava. Sieltä löydät mm. lukujärjestyksen, kursseihin liittyvää oppimateriaalia. Ryhmäsi etusivun kommenttitaululla ja keskustelufoorumeilla välittyy kaikki ajankohtainen opiskelua ja kampuselämää koskeva tieto. Esim. kitaratuntien varaus tapahtuu omalla keskustelufoorumillaan.

Ohjeita kirjautumiseen – näin se kuvattiin opiskelijoille…

Otavakampukselle pääset, kun hyväksyt sähköpostiisi tulevan kutsun ja toimit sen antamien ohjeiden mukaisesti. Otavakampuksella ryhmäsi on Bändilinja 2013-2014. Hyväksy kutsu ja kirjaudu ympäristöön ennen aloitusviikon torstaita 5.9, jolloin tutustumme tarkemmin verkkoympäristöihin.

 2) Rockway.fi

www.rockway.fi

Tietoa ympäristöstä

Rockway on palkittu ja Suomen suurin musiikin verkko-oppimisympäristö, jossa Bändilinjan vakio-opettajista opettavat mm. Miri Miettinen, Elina Hjelt, Tuomas Wäinölä ja Jyrki ”Speedy” Saarinen. Rockway tukee soitinohjausta ja sieltä löytyy paljon materiaalia instrumenttiopetuksen ohella mm. biisinteosta. Bändilinjan opiskelijalla on täydet käyttöoikeudet Rockwayn oppimateriaaleihin koko lukuvuoden ajan.

Ohjeita kirjautumiseen – näin se kuvattiin opiskelijalle…

Rekisteröidy Rockwayn käyttäjäksi osoitteessa www.rockway.fi ja ilmoita Jukka Tikkaselle (jukka.tikkanen@otavanopisto.fi) sähköpostiosoite, jota käytit kirjautuessasi. Rekisteröityminen kannattaa suorittaa mahdollisimman pian, mielellään maanantain tai tiistain (2.-3.9.) aikana. Torstaina 5.9. tutustumme Rockwayhin.

3) eDelfoi

www.edelfoi.fi

Tietoa ympäristöstä

Edelfoi on tulevaisuudentutkimuksen verkkoympäristö, jossa toteutetaan Bändilinjan kompetenssiarviointi. Kompetenssiarviointi on tulevaisuudessa tarvittaviin kompetensseihin orientoiva ohjauksen ja opiskelijan itsearvioinnin työkalu. Tavoitteena on muuttaa ohjauskeskustelu osaamislähtöiseksi.

Ympäristön käyttö

Kompetenssiarviointi korvaa ”perinteisen” ohjauskeskustelun. Siinä opiskelija kirjautuu opettajan ohjauksessa edelfoi-ympäristöön ja arvioi kompetenssirypäs ja kompetenssi kerrallaan oman osaamisensa nyky- sekä tavoitetasoa. Opettaja pohjustaa ja konkretisoi sekä täsmentää tarvittaessa. Kompetenssiarviointi toteutetaan opintojen alussa, keskellä ja lopussa.

4) Bändinlinjan nettisivut

www.bandilinja.fi

Ympäristön kuvaus

Bändilinjan nettisivut, joissa etusivulla Bändilinjan blogi.

Ympäristön käyttö

Opiskelijat opastetaan opintojen alussa ylläpitämään Bändilinjan blogia.

Lyhytkurssit verkossa

 Case Jazzin yhtyesoittokurssi
  • ennakkotehtävät (nuotit pdf-tiedostoina) sähköpostitse, usein myös kappaleiden ”työstäminen” ryhmässä (bändi)
  • lähileiri
  • äänitteiden, kuvien ym. jakaminen sähköpostitse leirin jälkeen
  • facebookissa oma yhteisö, jossa tiedotetaan keikoista, jamitoiminnasta yms.
Case Pop/jazz -laulukurssi
  • ennakkotehtävät otavakapus.ning.comissa
  • lähileiri
  • facebookissa oma yhteisö (sama kuin edellä)

 

Jukka Tikkanen

Vapaasti verkossa –koulutus, 23.-24.9.2014, Hki