Mitä mahdollisuuksia ja haasteita digitaalisuus tuo toimintaan?

Mahdollisuuksia:

  • Oppimista voi tapahtua missä vain
  • Etäopetuksen mahdollisuudet
  • Tarjonnan laajentuminen
  • Digitalisaatio tehostaa työtä ja resurssien käyttöä ⇒ Resursseja vapautuu muuhun
  • Hauskuus ja oppimisen ilo mahdollistuvat
  • Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus tuovat uusia ulottuvuuksia oppimisprosessiin kuten elämyksellisyys
  • Uusien kansalaistaitojen (TVT -taidot, Some -taidot  jne…) opettaminen mahdollisuus kansanopistoille
  • Digitalisaation kautta voimme tehdä toimintaamme uudella tavalla näkyväksi (tuotokset, kuvat jne..) Myös opiskelijoiden arki ja yhteisöllisyys voidaan tehdä näkyväksi
  • Yhteistyötä eri toimijoiden välillä mahdollisuus laajentaa (jakamisen kulttuuri)
  • Toimintakentän laajeneminen (uudet kohderyhmät + kv -vienti)
  • Tutkivassa oppimisessa ja ilmiöoppimisessa yhteiset toteutuksen mahdollisia digitaalisuuden kautta
  • Kasvoista, sykkeestä jne… voidaan saada tietoa esimerkiksi vireystilasta, jonka kautta oppimistilannetta voidaan halutessa muuttaa
  • Opettaja rooli mahdollista muuttaa. Opiskelijoiden kanssa “yhdessä tutkiminen” mahdollistuu
  • Opiskelijoiden osaamista mahdollisuus hyödyntää esimerkiksi digitutoreina. Opiskelijoiden vertaistuki toisilleen.

Haasteita:

  • Henkilökunnan asenne ja osaamisen taso
  • Onko johtajilla tahtoa ja osaamista digitaalisuuden johtamiseen? Johdon sitoutuminen tärkeä tuki kehittämiselle
  • Resurssien ja ajan puute
  • Tietoturvallisuus huomioitava kaikessa toiminnassa
  • Mitkä ovat kestävät ratkaisut eri ohjelmien ja sovellusten “viidakossa”?
  • Toimiiko verkko? Onko sähköä saatavilla? – Perustekijät saatava riittävän hyvään kuntoon
  • Joillekin uudet järjestelmät voivat aiheuttaa lisää tuskaa ja vaikeutta oppia
  • Etäopetuksessa haasteena vuorovaikutuksen mahdollistaminen. Lähiopiskelijoiden ja etäopiskelijoiden yhtäaikainen ohjaaminen (hybridiopetus) vaikeaa
  • Yritämmekö vain nopeuttaa asioita? Oppiminen vaatii aikaa myös kypsymiseen
  • Teemmekö digiä vain digitaalisuuden vuoksi? Mietittävä tarkoituksenmukaisuus ja digistä saatava lisäarvo (mitä tarpeen toteuttaa toisin)
  • Keksimmekö samaa pyörää uudelleen eri kansanopistoissa? Kokemusten ja asiantuntijuuden sekä hiljaisen tiedon jakaminen mahdollistettava
  • Digitalisuus voi hajoittaa keskittymiskykyä – kynnys pitkästymiseen madaltunut kun virikkeitä aina saatavilla (kännykkä). Oppiminen vaatii myös sinnikkyyttä
  • Tiedon pirstaloituminen ja kokonaiskuvan hämärtyminen mahdollista netin “irtotietojen maailmassa”
  • SOME -maailmassa voi helposti levittää myös kaikea huonoa uutista
  • Etäopetusluvan saaminen järjestämislupaan voi olla vaikeaa. Jos lupaa ei saa, tämän sektorin kehittäminen voi olla tosi hidasta ja toteuttaminen taloudellisesti kestävällä tavalla ongelmallista